Algemeen
    Spelen met DMX

    Spelen met DMX

    Wat is DMX

    DMX controller
    Een DMX controller

    DMX512, de officiële benaming, is een manier (RS-485 protocol) om lichtapparatuur aan te sturen. Met een DMX controller of DMX software kan je een lichtshow programmeren.

    Dit wordt wereldwijd als standaard gebruikt, niet alleen in de lokale disco maar hetzelfde protocol wordt gebruikt tijden grote lichtshow bij grote evenementen en concerten.

    Een lichteffect kan een spot zijn, een moving-head (zo’n lamp die beweegt) een scanner (geven meestal van die afbeeldingen die bewegen) of bijv. een laser zijn.

    Als ze via DMX aan te sturen zijn beschikt elk apparaat over een ingang waar een DMX kabel op wordt aangesloten en een uitgang naar een volgend apparaat. Ze apparaten worden dus serieel, achter elkaar aangesloten.

    DMX adressenAchterkant

    Om het mogelijk te maken elk apparaat apart aan te sturen, dus bijv. van lichtsterkte, kleur of positie te veranderen krijgt elk lichteffect een eigen uniek DMX adres. Op die manier is vanaf de DMX controller of software elk apparaat apart te bedienen. Het adres wordt op het lichteffect zelf ingesteld.  Bij het kiezen van de adressen moeten we rekening houden met het aantal kanalen per lichteffect. Hebben we 2 lichteffecten met elk 4 kanalen dan kan het eerste lichteffect bijv. adres 1 krijgen en het 2e lichteffect krijgt dan bijv. kanaal 6.

    DNX kanalen

    De eerste voorwaarde om met DMX wat te kunnen gaan doen is het geven van een uniek DMX adres per lichteffect, dat wat hierboven staat beschreven. Een lichteffect heeft meerdere kanalen, elk kanaal regelt bijv. een kleur, lichtsterkte of beweging van een lichteffect.

    Voorbeeld:

    We hebben een spot met 3 kleuren, rood, blauw en groen. Dan zou die spot  3 kanalen hebben. Met de schuif op de controller of software kunnen we aan een kanaal een waarde toekennen tussen de 0 en 255. Waarbij 0 uit is en 255 volledige sterkte is. Stel dat kanaal 1 rood regelt en we schuiven de schuif volledig open dan zullen de spot fel rood licht geven,

    Zo kunnen we de 3 kanalen combineren en door twee kleuren te mengen de spot paars licht laten uitstralen door blauw en rood te combineren.

    Scene’s

    DMX software
    Dashlight 4 DMX software

    Als we een lichtshow kan maken denken we in scene’s. Een scene is niets anders dan een stap, een foto waarin we vastleggen hoe we de lichteffect hebben willen. Een simpele scene van 3 stappen zou kunnen zijn alle lichteffect rood, blauw en vervolgens alles groen.

    Afhankelijk van de gebruikte DMX controller of software leggen we elke scene vast. De controller of software geeft vaak de mogelijkheid om naar de volgende stap te gaan op basis van tijd, muziek of handmatig.

    DMX software is hierin een stuk flexibeler kan bijv. een tijdverschil aan tussen de verschillende stappen. Iets wat op een controller vaak ontbreekt.

    DMX kabels

    DMX kabel
    DMX kabel

    DMX kabels lijken m.b.t. de pluggen sterk op XLR. De kabels die in de professionele muziekwereld worden gebruikt maar het verschil zit ‘m in de kabel. Voor audio, XLR dus de kabel een impedantie heeft van 75Ohm is dat voor DMX 120Ohm.  Wat wel een verschil is dat er voor DMX zowel 3 polige als 5 polige pluggen gebruikt worden. De 5 polige pluggen treft je meestal in professionele omgevingen aan maar steeds meer fabrikanten gebruiken 3 polig.

     

    Rook

    Iets waar je niet direct bij stil staat is het gebruik van een rookmachine. Rook in een ruimte of op een podium zorgt voor spectaculaire effecten, je ziet de lichtbundels in de rook in plaats van alleen een lichtplek op de grond of tegen een muur. Tijdens nagenoeg elke performance of evenement staat er wel ergens een rookmachine om een lichte nevel in de lucht te krijgen om de lichteffect uit te laten komen.

    De onderstaande foto is gemaakt in mijn kelder met diverse lichteffecten en rook.

    Lichteffecten
    Effect van rook

     

     

     

     

     

    Geef een antwoord

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.