Schuberth C4 en vizier wat beslaat 1De Schubert C4 motorhelm
Schuberth C4
Schuberth C4

Dit gaat over motorhelmen en specifiek over de Schuberth C4, de nieuwste helm van dit topmerk en tevens het vlaggenschip. Door allerlei motormedia geprezen want dit is de lang verwachtte opvolger van de enorm succesvolle C3 serie. De C4 heeft een nieuw breder vizier voor een nog grotere kijkhoek en ja, dat merk je. Tijdens het rijden hoef je minder met je hoofd te draaien en dat is fijn. Verder heeft de Schubert C4 een verbeterd ingebouwd zonnefilter wat in vergelijking met de voorgangers duidelijk minder vertekend.

De helm wordt verder geprezen omdat deze stil is in vergelijking met andere helmen. Ik kan in vergelijk met mijn oude Schuberth C3 niet echt veel verschil horen.

De buitenkant van de helm is gemaakt van een glasvezelmix en is wat moderner en aerodynamischer geworden. Je merkt minder weerstand als je bijv. op de snelweg je hoofd draait. Dat heb ik wel als een verschil gemerkt t.o.v. de C3.

 

Bluetooth

Sena

Schuberth is overgestapt naar Sena, ook al zo’n topmerk voor de (optionele) bluetooth verbinding met je telefoon en/of navigatie en communicatie met andere motorrijders of achteropzitter (m/v). De helm is vanuit de fabriek al voorbereid, zo zitten er microfoons en speakers standaard al ingebouwd. Je hebt alleen de Sena set nodig en die klik je in twee uitsparingen in de rand van de helm. Eentje voor de LithiumIon accu en de andere voor de electronica. Het koppelen van mijn iPhone en Garmin navigatie ging probleemloos. De geluidskwaliteit is goed en het volume sterk genoeg om de navigatie ook op de snelweg op met minder goed weer goed te kunnen volgen. De accuduur is dik in orde, met mijn woon-werk verkeer gebruik hoef ik één keer in de 3, 4 weken de boel aan de lader te hangen.

Vizier

Is er dan niets fout? Ja, helaas wel. Er is iets goed mis met de imitatie pinlock, een soort tweede vizier aan de binnenkant van je vizier wat beslaan tijdens koud / regenachtig weer moet tegen gaan. Het patent van de originele pinlock is verlopen en daar waar de orginele pinlock een silicon randje had om een goede aansluiting op het vizier zelf verkrijgen heeft Schuberth bedacht om dat te vervangen door een uit het plastic gedrukte rand. Het heeft even geduurd eer Schuberth deze misser in zag en nu kunnen gebruikers van de helm onder garantie de pinlock (laten) vervangen door eentje met siliconen afdichtrand. Ik zit nog te wachten op mijn omruil-pinlock maar ik heb goede hoop dat hiermee het probleem opgelost is.

About Author

Door Marc

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.