Met regelmaat duiken er vragen op over een knipperend ABS lampje op het dashboard van BMW motoren. Dit kan diverse oorzaken hebben:
- te lage accuspanning of vervanging van de accu waardoor de ABS pomp een foutmelding afgeeft.
- ABS pomp defect
Accuspanning
Deze ‘storing’ die eigenlijk geen storing is is makkelijk zelf op te lossen. Zorg voor een (nieuwe) volgeladen accu en na opnieuw starten en stukje rijden zal het waarschuwingslampje uit gaan. Dit wordt veroorzaakt doordat de ABS pomp al gestart wordt voor je je motor start. Als je accu niet meer helemaal 100% is dan zakt door het starten de spanning te ver omlaag waardoor de melding ontstaat. Er is een modificatie mogelijk waardoor de ABS pomp pas aan gaat nadat je je motor gestart hebt, deze staat hier op Dropbox
Defecte ABS pomp
Dit komt helaas ook geregeld voor. De oplossing van BMW is… een nieuwe pomp. Deze kost over €1000,= exclusief montage. Voor velen een behoorlijk bedrag. Er is echter een andere oplossing door oa. door Reco motorservice in Breda wordt geboden. Een ruil ABS pomp. Eigenlijk hetzelfde idee bij een ruildynamo. Je oude ABS pompt wordt verwijderd en je krijgt er een zelfde maar dan gereviseerde ABS pomp voor terug. De kosten hiervoor verschillen per type maar ligt op ongeveer de helft van de nieuwe pomp maar dan inclusief BTW en een paar maanden garantie
Voorkomen
Het probleem met de ABS pomp is dat deze te weinig gebruikt wordt waardoor de 2 cylindertjes in de pomp gaan vastzitten. Dit is te voorkomen om 1x in de 2, 3 maanden de ABS pomp te activeren. Dit kan door met ong. 40km p/uur op, het liefst een natte weg, even flink de achterrem in te trappen waardoor de ABS wordt geactiveerd. Op deze manier wordt voorkomen dat de cylindertjes vast gaan zitten en een storing veroorzaken.