Ik heb heel wat jaren op twitter een account gehad, MarcIsKritisch maar sinds deze week heb ik het account gedeactiveerd en over een week zal mijn account opgeheven zijn. Geen nieuwssites, journalisten of andere personen en bedrijven meer volgen. Waarom zal je je misschien afvragen… de bekende druppel was toen ik merkte dat mijnheer Elon Musk die tegenwoordig de eigenaar is van X, het voormalige twitter, besloten heeft dat tweetdeck een betaalde dienst moest worden. De standaard WebGUI (zeg maar de webversie) van X vond ik dramatisch slecht en met mij heel wat meer. Ik zocht mijn toevlucht tot tweetdeck omdat dat er een stuk beter uitziet en ook wat handige functies heeft.
Maar mijnheer Elon Musk moet aan de centjes denken en na de irritante ‘wordt betalende X gebruiker’ boodschappen in de X app en website moest Tweedeck dus een betaalde service worden.
Ineens had ik het, ik doe niet meer mee met die gekkigheid. Op zich wel jammer want met name grote bedrijven reageren nogal ’s sneller via X dan via bijv. de telefoon of e-email. Het zal zo’n 10, 11 jaar geleden zijn dat Garage Hoogenboom in Rotterdam mij uitmaakte voor leugenaar terwijl ik ze foto’s liet zien van foutmeldingen op het scherm van mijn toenmalige Volkswagen leasewagen. De problemen met de auto werken niet opgelost totdat ik een boze tweet schreef. Binnen 24 uur nam de importeur Pon contact met mij op, nam contact op met de garage en een dag later kon ik bij een andere VW dealer terecht, die bekeek de foto’s met de foutmeldingen, gingen er mee aan de gang en een dag later kon ik mijn auto, gefixt, opgehaald. De problemen waar ik last van had zijn nooit meer teruggekomen. Dat had nooit zo snel gegaan zonder twitter. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen en niet alleen van mij.
Maar mijnheer Musk heeft ’t verpest, verkloot en help X naar het einde, daar is al veel, heel veel over gesproken en geschreven en het lijkt meer een gevalletje wanneer dan of ’t gebeurd te worden.
Dag twitter!