De eerste maand 100% elektrisch rijden zit er op, tijd om de ervaringen te delen.Hoe is het om 100% elektrisch te rijden, wat voor reacties krijg je en natuurlijk meer over het laden en de actieradius. Ik rij een Cupra Born, de business uitvoering.
Laden en actieradius
Nagenoeg iedereen stelt als eerste vraag hoever ik kan rijden op een acculading. Een eenvoudig antwoord is er niet want dat hangt van meerdere factoren af. De buitentemperatuur speelt een rol en uiteraard, niet anders dan bij brandstofauto’s, hoe je met het rechtervoetje tekeer gaat. Ik vind de acceleratie enorm fijn, even die trage vrachtwagen op die invoegstrook voorbij kunnen, vlot wegtrekken bij het verkeerslicht (let wel op de door rood licht rijders, je bent sneller op de kruising dan je gewend bent) en de stilte in de auto. Maar goed, terug naar de actieradius. Ik haal met mijn rijstijl in de praktijk zo rond de 350km gebaseerd op vrij veel snelweg en wat minder stadsritten. Overdag rij ik rond de 100-110 km p/uur en ’s avonds 130-140. Als ik ’s avonds rij dan zie je dat het verbruik toeneemt en je effectief op zo’n 250-260 km actieradius uit kom. In mijn geval is dat nagenoeg altijd voldoende en vermijd ik zo veel mogelijk de dure snellaadpalen langs de snelweg. Daar is snelladen duur, net zoals de benzine langs de snelweg duurder is dan in de stad.
Het laden zelf is zo eenvoudig dat mijn dochter die nog 4 moet worden voor papa niet alleen de laadkabel inplugt in de auto en laadpaal maar ook inmiddels weet waar ze de laadpas voor moet houden om het laden in werking te stellen. Lampje blauw en ze zegt, papa de auto laad op. Jong geleerd… affijn je kent het gezegde.
In de Cupra app wordt aangegeven of je laad en wat de verwachtte laadtijd is en op basis van je rijstijl gemeten vanaf de vorige keer laden, wat de te verwachten actieradius is. Dat is, na een avondje lekker doorrijden, soms even schrikken als er 267 km wordt aangegeven bij een volle accu. Het verbruik is dan hoog geweest en daar wordt dus dynamisch de te verwachten actieradius op aangepast. Vandaag het ik wat in de stad gereden en zo’n 50km snelweg gereden en de app geeft aan dat ik nu, bij een volledig opgeladen accu, zo’n 368km kan rijden.
Het snelladen kan met maximaal 110Kw gebeuren, in de praktijk haal je dat eigenlijk nooit, de daadwerkelijk laadstroom is afhankelijk van oa. de temperatuur en in hoeverre je accu’s leeg zijn. Je bent in ongeveer 10-15 minuten weer voor 80% vol. Die 80% wordt ook als maximum aangeraden tijdens snelladen. Bij de gewone laadpaal kan je zonder problemen tot 100% gaan. Die laden meestal 11Kw of 22Kw op wat ongeveer 2-4 uur duurt om van 10-15% naar maximaal vol te gaan.
De reacties
Over het algemeen zijn de reacties bijzonder positief, de Cupra Born heeft een opvallend en sportief uiterlijk zonder te vervallen in bizarre vormen of opmerkelijke velgen zoals je bij sommige merken ziet. In de basis is het een Volkswagen ID.3 maar dan met een stuk leuker uiterlijk, naar mijn mening, betere stoelen en rijker uitgerust dan de VW ID.3. Cupra is als zelfstandig merk (nog?) niet zo bekend maar het is een afstammeling van Seat wat tot voor kort Cupra gebruikte om hun sportieve modellen aan te geven. Nu is Cupra merknaam geworden met oa. dus de Born als een van hun modellen. Met is te spreken over het uiterlijk, als je vertelt over de actieradius wordt er wel eens bedenkelijk gekeken maar goed, wie rijd er dagelijks 300 km? Als je dat of meer rijdt is de uitvoering met een zwaarder accupakket misschien een optie maar, los van een enkele keer voldoet die actieradius voor mij prima.
Uitvoering
De uitvoering die ik mag rijden is de Cupra Born business en die heeft oa een 12″ scherm voor oai. infotainment, adaptive cruisecontrol, twee zones airco, voorstoelen verwarming, stuurverwarming, 2 usb-c aansluitingen om bijv. je smartphone op te laden, parkeersensoren voor en achter en een achteruit rijcamera. Grappig is dat als je in de buurt van je auto komt en het is ’s avonds er vanuit de portieren het Cupra logo op straat geschenen wordt. Je hebt er niets aan maar het is wel leuk.
Een optie die ik nagenoeg altijd uitzet is de lane-assist. Die zit mij soms in de weg omdat ik, afhankelijk van de verkeerssituatie niet altijd midden op mijn rijstrook wil rijden. Dat snap de lane-assisst niet wat trillingen in het stuur en irritant gepiep tot gevolg heeft. Gelukkig kan je het 12″ scherm zelf instellen met welke tegels je wilt en dus heb ik dat zo ingesteld dat na het aanzetten van de auto (je praat niet meer over starten) één van de tegels toont nu het scherm om die lane assist uit te zetten.
Helaas wordt die instelling niet onthouden maar zoals al eerder gezegd, je kan wat je ziet op het scherm aanpassen in wat je ziet en in elke volgorde. Zo kan ik direct na het aanzetten van de auto die irritante lane-assist uitzetten. De airo werkt overigens supersnel omdat deze niet afhankelijk is van de motor maar een zelfstandig systeem is.
Het rijden
Het belangrijkste is misschien wel de vraag, hoe bevalt het 100% elektrisch rijden? Daar kan ik kort over zijn, dat bevalt geweldig. De acceleratie vanaf stilstand is heerlijk, de wegligging is zonder meer goed te noemen. De auto is achterwiel aangedreven en heeft niet de neiging uit te breken als je een keer een bocht lekker sportief neemt. Het sturen voelt direct en prettig aan. Afhankelijk van de gekozen rijstand (comfort, range, performance en een persoonlijke stand) is het sturen comfortabel of in wat directer/sportiever. Heel veel verschil merk ik er niet van, maar het is er wel. Een 100% elektrische auto heeft geen versnellingsbak of automaat. De achterwielen worden direct aangedreven door de motor, je hebt dus niet zoals bij een automaat een ‘overdrive’ of schakelmomenten. In de auto is het uiteraard aardig stil, los van het bandengeluid en rijwind is de elektrische motor nagenoeg stil. Ik heb geen bijzondere bijgeluiden als piepen of zoemen waargenomen. De kuipstoelen zijn ook voor iemand van mijn postuur prettig en bieden voldoende steun zonder het gevoel te hebben om klem te zitten. In deze uitvoering missen ze de instelbare lendesteun of elektrische instelmogelijkheden. Alles gaat met de hand.
Na verloop van tijd ben je, zo merk ik, steeds minder bezig met naar de actieradius indicator kijken en ga je steeds meer genieten van het autorijden.
De Cupra app
Cupra levert een wat spartaanse app waarmee je de status van de accu uit kan lezen, de te verwachten actieradius en of je aan het laden bent, ook kan je airco aanzetten op een bepaalde temperatuur zodat je (binnen 30 minuten) in een voorverwarmde of gekoelde auto stapt. Je kan dit ook plannen als je bijvoorbeeld dagelijks om 8 uur weg rijdt, kan je de airco plannen om op tijd aan te gaan.
Veel meer functionaliteit bied de app niet en soms is een geforceerde stop nodig van de app zodat deze na opnieuw opstarten wel werkt. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel maar de basisfunctionaliteit zit er in. Uiteraard is de app voor iOS en Andoid beschikbaar.