Cupra Born

Cupra BornEn toen reed ik elektrisch

Sinds 14-04-2022 heb ik de op diesel rijdende Skoda Octavia na zo’n 240.000km in mogen ruilen voor een 100% electrische Cupra Born.

Een wat? hoor ik de meeste zeggen, Cupra was dat niet Seat?  Ja zoiets, Cupra was een aanduiding voor wat bijzondere Seat modellen is, net zoals Polestar van Volvo, een eigen merk geworden. Cupra is dus nu een merk met eigen garage’s enz.

De Cupra Born is gebaseerd op de Volkswagen ID3 maar ze hebben er bij Cupra in Spanje wel een paar leuke dingen mee gedaan. Zo is het saaie blik vervangen door iets wat een stuk leuker oogt, staat ie op leukere velgen en wat lager en heeft een eigen interieur gekregen met een soort kuipstoelen waar ik zelfs prima in zit.

De eerste ervaringen

Knopjes

Het is in een nieuwe auto altijd even wennen aan waar de knopjes voor dienen en dat is met de Cupra Born niet anders. Het enorme scherm in het midden van de console wat je vaker terug ziet tegenwoordig heeft een keur aan opties en uiteraard icoontjes die allemaal ‘een’ betekenis hebben. Sommige zijn wel snel duidelijk, andere kom je achter door er gewoon is op te duwen. Het scherm is naar eigen inzicht in te stellen en de kwaliteit van de radio (DAB+) en ook ’t geluid via Apple’s Carplay is zonder meer goed te noemen. De muziek klinkt, vind ik, vol en met voldoende bas. Niet dat blikkerige geluid in ieder geval. Haalt het het bij het optionele Canton geluidssysteem uit de Octavia?  Nee dat niet maar het is zeker aangenaam luisteren.

Binnenkant
Zicht op de binnenkant.

Range-angst

Na de eerste paar honderd kilometers is voor de ‘range’ angst al wat afgenomen. Je ziet uiteraard in het dashboard wat je actieradius nog is en dat was voor de eerste ritten wel iets waar ik steeds mee aan het rekenen was maar dat ebt nu al een beetje weg. Je moet wat vertrouwen krijgen in de getoonde actieradius en hoever je volgens je nav nog moet naar je bestemming.

Laden

3Laden was natuurlijk even nieuw maar ik heb nog niet ‘gesnellaad’ aan een paar bij een tankstation. Wel met de ‘gewone’ 11 en 22Kw laadpalen en dat werkt simpel en goed. Met de Cupra app kan je zien hoever je accu is geladen en veel verdere functionaliteit behalve het activeren van de airco zit er (nog?) niet in.

Rijden

Het rijden is zonder meer geweldig te noemen. Het is stil in de auto, behalve wat geluid van de banden en de wind kan je volop genieten van je Spotify playlist. Je kan met een elektrische auto heerlijk snel wegtrekken bij een verkeerslicht. Controleer wel of er niet er door een roodrijder aankomt want je accellereert als een malle. Van 0 naar 100 is ongeveer 7 seconden maar goed, even oppassen dus. Ook inhalen wordt leuker want je bent (veel) sneller er voorbij door diezelfde acceleratie. Er zijn twee drive standen en in de B stand remt de auto aardig af als je het gaspedaal los laat. Die energie die bij dat afremmen opgewekt wordt vloeit terug de accu in en is even wennen. Dat went snel en je raakt dan steeds minder vaak je rem aan als je anticiperend rijdt. De wegligging is van deze achterwiel aangedreven auto zonder meer goed te noemen, een klaverblad lekker snel nemen wordt zo weer leuk.

 

 

About Author

Door Marc

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.