Zin en onzin over druppelladers 1

Accu’s en druppelladers

VoorafEen accu

Een korte uitleg over wat termen. Met de laadspanning wordt het voltage bedoed, uitgedrukt in volt, afgekort V. De laadstroom wordt uitgedrukt in ampere, afgekort met de letter A. Op een accu staat naast het voltage, bijv. 12V ook nog de capaciteit vermeld in AmpereUur, afgekort met Ah. Een accu van 24Ah en 12V zal als er 2A stroom gevraagd wordt in 12 uur volledig leeg zijn. Als die 24Ah accu met een laadstroom van 1A geladen wordt duurt het precies een dag voordat de volledig lege accu  weer vol is.

Wat is het verschil tussen een lader en een druppellader?

Een gewone lader zal een accu opladen, in het gunstigste geval stoppen met laden als de accu vol is. Echter als de accu een tijd niet gebruikt wordt zal een gewone lader niet automatisch weer opnieuw gaan laden. Als een lader niet stops als de accu vol is ontsaat er overllading, de accu kan warm worden of zelfs heet en mogelijk exploderen. Kortom, dit soort laders is niet geschikt om een accu te onderhouden die een tijdje niet gebruikt wordt. Een druppellader laad de accu ook op via een gecontroleerd proces waarbij gecontroleerd wordt geladen. Een druppellader meet ook of de accu zijn lading vast houdt binnen een bepaalde tijd. Is de accu vol dan start het druppelladen waarbij de accu iets in spanning zakt (ong. 5%) en vervolgens weer met een lage laadstroom opgeladen wordt. Door dit proces constant te herhalen wordt de levensduur en inzetbaarheid van de accu gemaximaliseerd. Dit laatste proces wordt ook wel het conditioneringsprogramma genoemd en vind je bij de betere druppelladers.

Kan ik een druppellader constant aangesloten laten?

Het korte antwoord: Ja.

Het wat langere antwoord: Een (goede) druppellader houdt de accu in conditie tijdens bijv. opslag of als het voertuig waarin de accu zit een tijd niet gebruikt wordt. Denk ook aan zgn. stille verbruikers die een accu leeg kunnen trekken zoals een alarm, autorado of dashboardklokje. Deze kunnen als het voertuig maanden stil staan in bijv. een winterperiode de capaciteit van de accu drastisch beinvloeden waardoor je voor verassingen komt te staan als je het voertuig wilt starten. Een goede druppellader kan je dus zonder probemen maanden aangesloten laten. Laders zoals de Optimate 4 en CTEK MSX 5 gaan een stapje verder dan alleen druppelladen. Na het laadproces wordt een soort conditioneringsprogramma gestart wat de accu in topconditie houdt. Ook hierom kun je de (betere) druppellader gewoon aangesloten laten.

Er is één reden waarom je het niet zou doen, het kost geld. Dus uit dat oogpunt zou je een druppellader een paar weken wel en een paar weken niet aangesloten houden.

De laadstroom van de druppellader

Hoe lang een druppellader er over doet voordat een (lege) accu weer vol is, is vrij eenvoudig zelf te berekenen. Neem de capaciteit van de accu (Ah) en deel dat door de maximale laadstroom (A) van de druppellader. Voorbeeld: Een accu van 24Ah wordt met 2A geladen, 24:2=12. De accu zal dus in ongeveer 12 uur volledig opgeladen zijn.

Druppelladers controleren of de accu succesvol geladen wordt, kies je een te lichte druppellader voor een accu dan kan je het risico lopen dat de druppellader ontrecht aangeeft dat je accu defect is. Je (te) zware accu heeft zoveel tijd nodig dat de druppellader te weinig capaciteitstoename ziet en dus een foutmelding geeft. Controleer voor aankoop dus of je druppellader geschikt is voor je accu. Neem als uitgangspunt aan dat je druppellader voldoende laadstroom heeft om je accu binnen 24 uur volledig op te kunnen laden. Hiervoor kun je de som Ah : A = uur gebruiken.

Welke druppellader moet ik kopen?

Optimate 4Er zijn vele merken met enorm uiteenlopende prijzen. Welke de beste is is moeilijk te zeggen, waar de één zweert bij het ene merk is de ander weer enthousiast over een ander merk. Er zijn wel 2 namen die vaak terugkomen en dat is Optimate en CTEK. Er zijn ook bij grootgrutters tegen spotprijzen soms druppelladers te koop. Pas op met die van Dunlop, die heeft nogal eens de neiging te laat te stoppen waardoor kans op overladen ontstaat.

Moderne motoren beschikken over een electronisch systeem wat alle electronica en dergelijk controleert genaamd CANBUS. Heb je een motor (of auto) met dit systeem dan kan het van belang zijn een lader te gebruiken die dit CANBUS systeem ondersteund om schade aan dit systeem te voorkomen Zo zijn er voor BMW motoren van het merkt zelf een druppellader maar ook Optimate heeft een druppellader die het CANBUS systeem ondersteund. Voor andere motoren (japanse merken) met het CANBUS systeem volstaat vaak een ‘gewone’ druppellader omdat daar het laden v/d accu niet in het CANBUS systeem is opgenomen zoals bij BMW.

Als je een motor met CANBUS systeem hebt dan is het ook nog een optie om de lader rechtstreeks op de accu aan te sluiten en zo het CANBUS systeem te omzeilen.

About Author

Door Marc

4 gedachten over “Zin en onzin over druppelladers”
  1. De 12V/24Ah @ 2A = 12 uur toevalligheid schept mogelijk verwarring. De voltage zou ik achterwege laten: 24Ah @ 2A = 12 uur. Of bijvoorbeeld 36Ah als voorbeeld gebruiken.

    Een 24 Ah accu op 1 ampère laden duurt een etmaal, met als kanttekening dat ‘aftoppen’ langzamer gaat en er dus een uurtje bij kan worden opgeteld.

    Leuk onderwerp! En omdat mijn kennis alleen theoretisch is heb ik ook nieuwe dingen geleerd; dank.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.