Marc!

mijn mening en gedachtenspinsels

Rioolproblemen? Denk na eer gij iemand belt of je wordt opgelicht

3 min read

De grote overstortput

Ik woon zoals wellicht bekend in het pittoreske dorpje Pernis letterlijk onder de rook van Rotterdam. Daar woon ik in een hoekhuis van een rijtje van drie huizen op een dijk. Dit rijtje is ongeveer in 1926 gebouwd.

Vorige week kreeg ik een paniektelefoontje, aan de achterkant (aan de lage kant van de dijk) zou stinkend rioolwater omhoogkomen uit een put vlakbij mijn kelderdeur. De buren in paniek want door haar keurige tuin liep dat stinkende rioolwater en dat is uiteraard niet fijn. Ik moest ongeveer 45 minuten rijden voor ik thuis zou zijn en in de tussentijd werd een rioolontstopper (is dat een beroep?) gebeld. Niet een bekend bedrijf uit de buurt maar, zo werd mij vertelt, een bedrijf wat als een van de eerste naar bovenkomt als je er op zoekt. Dat werd via 085-1304077 een bedrijf met de naam “24 uur nooddienst” ook wel loodgieter Adriaans.

Er kwamen twee man in een bestelbusje zonder bedrijfsnaam, de twee mannen droegen werkkleding zonder bedrijfsnaam of logo en gingen al snel aan de slag en wilde putjes achter het huis leegzuigen om zo te zien waar de rioolbuizen liepen. Dat verliep wat anders, de door hun meegebrachte waterstofzuiger deed het niet en ik heb de mijne toen ter beschikking gesteld. Toen wat duidelijker werd hoe de rioolpijpen mogelijk in de grond lagen, dat was volgens hun eigen zeggen, gissen, werd gestart met de werkzaamheden. In wat de rioolpijp was die naar vermoedelijk het hoofdriool zou leiden werd een ronddraaiende veer ingebracht om zo de verstopping te verhelpen. Er kwam een hoop rommel mee toen de veer werd teruggetrokken, met name wc-doekjes. De moeten van de veer afgehaald worden en hier heb ik aan meegeholpen. Dat scheelde immers tijd en met de tarieven die gerekend werden en de 50% avondtoeslag was elk half uur gewonnen een hoop winst. Toen het later en donkerder werd bleken de mannen geen verlichting bij zich te hebben dus heb ik mijn LED bouwlamp en verlengsnoer ingezet zodat ze verder konden werken.

Echter na 4 uur bezig zijn en eigenlijk nog geen zicht op een werkend riool ben ik via 14-010 contact gaan zoeken met de gemeente. Het was mij wel duidelijk dat deze twee mannen de klus niet aankonden. We moesten hun maar hun gang laten gaan want er zou een moment komen dat het riool weer door zou lopen. Niet dus. Nadat ik gebeld had met 14-010 en dus contact had gehad voor info van de gemeente werd de sfeer grimmig. Zo grimmig dat ik mij maar even teruggetrokken had om verdere escalatie te voorkomen. Wie was ik wel, zo maar de gemeente bellen voor informatie of een oplossing.

rioolafzuigen

Na overleg met de buren hebben we na 4 uur vruchteloos proberen vertelt dat we er wel klaar mee waren en al morrend en mopperend en na ontvangst van ruim 900,= vertrokken ze weer.

De volgende ochtend kwam een door de gemeente aangestuurde aannemer en bleek dat wat de beide heren de avond hadden geprobeerd nooit tot een oplossing had kunnen komen. Van de drie huizen bleek alles samen te komen in een enorme overstortput van 1×2 meter en iets van 1,5 meter diep en die zat vol met wc-doekjes en andere drab waardoor er geen water meer afgevoerd werd naar het hoofdriool. De put moest worden opengehakt en is met een enorme vrachtwagen leeggezogen. Ze zijn al met al vanaf 8 uur ’s ochtends tot ongeveer 16:00 bezig geweest. Iedereen die ik sprak gaf ook aan dat het oplossen van deze verstopping nooit gelukt was met zo’n draaiende veer. Alleen met een hoge druk slang en het leegzuigen van die overloopput hebben bijgedragen tot de oplossing. Met die draaiende veer werd alleen wat boven in de put dreef meegenomen maar die put hadden ze nooit leeg gekregen.

De grote overstortput

Al met al dus een hele dure les…

Het kan nog een staartje krijgen. De aannemer die door de gemeente is gestuurd gaat zijn rekening indienen bij de gemeente en die gaat dan kijken of en welk gedeelte voor rekening van de bewoners is.

De conclusie is dus dat deze mannen ruim 200,= p/uur hebben berekend en dat hun spullen niet in orde waren, niet geschikt waren om deze klus te klaren en dus behoorlijk pissig werden toen bleek dat ik informatie had ingewonnen bij de gemeente in plaats van hun carte-blanche te geven.

Jammer jongens maar jullie zijn totaal ongeschikt.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.